سعید روستایی: فیلم "برادران لیلا" را با سانسور، در ایران اکران نخواهم کرد
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۶۹۲۸۸
نشریه ورایتی در مطلبی با عنوان موج جدید سینماگران ایرانی در کن، گفتوگوهای کوتاهی با کارگردانان ایرانی حاضر در این رویداد سینمایی و محمد اطبایی پخشکننده بینالمللی سینمای ایران انجام داده است.
در این مطلب به قلم نیک ویوارلی آمده است:
در حالی که ایران با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم میکند اما نسلی نو از سینماگران ایرانی با فیلمهای جدید و قدرتمند، شور فیلمسازی را همچنان در ایران زنده نگه داشتهاند همانطور که امسال دو فیلم از سینماگران ایرانی توانستهاند به جمع ۲۱ فیلم بخش رقابتی اصلی جشنواره کن راه یابند و پس تقریبا بعد از دو دهه، یک فیلم ایرانی در بخش هفته منتقدان کن پذیرفته شده که ویژه فیلمهای اول و دوم کارگردانان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همچنین پس از یک دهه حضور چهرههای همیشگی چون عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، جعفر پناهی و محمد رسولاف، کن بالاخره در حال انتخاب دیگر فیلمسازان ایرانی است.
محمد اطبایی، پخشکننده بینالمللی که ریاست کمپانی مستقلهای ایرانی را بر عهده دارد، در این باره میگوید: «خوشبختانه کن به نسل جوان فیلمسازان ایرانی هم توجه کرده که جای خوشحالی دارد.»
اطبایی که پیش از این، مشاوره جشنواره فیلم ونیز بوده است، ادامه میدهد: «در حال حاضر ۲۶۰ فیلم بلند در مراحل مختلف تولید در ایران وجود دارند که اکثر آنها به پایان رسیده است اما از این تعداد ۹۵ درصد به صورت خصوصی تولید میشوند. به دلیل مشکلات اقتصادی ایران، بودجهها و حمایتهای دولتی کاهش یافته و همین مشکلات اقتصادی، شکاف بزرگتری بین افراد ثروتمند و افراد فقیر ایجاد کرده و طبقه متوسط مردم در حال ناپدید شدن است. ثروتمندان ثروتمندتر میشوند و تولید در سینما برای آنها بسیار جذاب است چرا که میخواهند برای خود نامی دست و پا کنند و سازندگان اکثر فیلمهایی که در ایران تولید میشوند، آرزوی حضور در جشنوارههای بینالمللی را دارند.»
در ادامه گزارش ورایتی آمده است : حداقل ۱۰ فیلم از فیلمسازان ایرانی از جمله احمد بهرامی (دشت خاموش) و وحید جلیلوند (بدون تاریخ، بدون امضا) در حال حاضر خود را برای ورود به لوکارنو، ونیز و سن سباستین آماده میکنند. در حالی که کارگردان ها همه تازه وارد نیستند، اما نماینده یک موج جدید در حال ظهور هستند.
نماینده اصلی سینمای ایران در بخش رقابتی جشنواره کن امسال فیلم «برادران لیلا» از سعید روستایی است. تغییرات اجتماعی، به ویژه در رابطه با زنان، هسته اصلی این درام قدرتمند و زنانه است که داستان آن در پسزمینه خانوادهای است که به دلیل بدهیهای مرتبط با تحریمهای اقتصادی بینالمللی، در هم شکسته شده است.
روستایی در این باره میگوید: «مشکلات مردم تا حدودی به دلیل تحریمهای غرب است،»
او همچنین ادامه میدهد : «اخیرا گرفتن مجوز تولید برای فیلمسازان دشوارتر شده است و بیش از گذشته سانسور اعمال میشود.»
روستایی امیدوار است «برادران لیلا» که هنوز مجوز اکران در ایران را ندارد، بتواند بدون هیچ سانسوری در کشور به نمایش گذاشته شود و میگوید: «ترجیح میدهم بهکلی از نمایش این فیلم چشمپوشی کنم تا اینکه تحت سانسور قرار بگیرم.»
علی بهراد که امسال با نخستین فیلم بلندش با عنوان «تصور» در بخش هفته منتقدین حضور دارد نیز در گفتگو با ورایتی میگوید: «به لطف رسانههای اجتماعی و تلویزیونهای ماهوارهای تغییرات بزرگی در ۲۰ سال گذشته در ایران رخ داده است. بسیاری از مردم فکر میکنند که کارگردانان جوان راه کارگردانان بزرگتر را دنبال میکنند. اما فکر میکنم نسل جدید از سینمای خودش شروع میکند. ما هیچ ارتباطی با نسل قبلی نداریم. ما فیلمسازی را از دنیای وسیعتری آموختهایم.»
علی عباسی، کارگردان ایرانی-دانمارکی که با فیلم فارسیزبان «عنکبوت مقدس» در بخش رقابتی کن حاضر است، درباره فیلمش گفت: «ایده ساخت زمانی در ذهنم شکل گرفت که یک قاتل سریالی در مشهد دستگیر و دادگاهی شد اما ناگهان عدهای شروع به تشویق این مرد به عنوان قهرمان کردند. بخشی از رسانههای محافظهکار ایران نیز او را تشویق میکردند و این زمانی بود که برای من جالب شد که چرا کسی فکر میکند او یک قهرمان است؟»
اگرچه «عنکبوت مقدس» یک فیلم ایرانی است، اما در ایران فیلمبرداری نشده، زیرا به عباسی برای فیلمبرداری آن در کشور مجوزی داده نشده است و در نهایت فیلم در کشور اردن، مقابل دوربین رفته است.
عباسی خاطر نشان کرد «فیلم «عنکبوت مقدس» تا حدی یک داستان موضوعی است و مضمون آن بسیار واضح است: «زن ستیزی.»
او همچنین ابراز امیدواری کرد که این فیلم یکی از معدود فیلمهای ایران باشد که نگاهی نسبتاً واقعی به جامعه داشته باشد.
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: بین المللی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۹۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
عصر ایران - شاید کمتر از یکماه پیش که خبر اکران نزدیک مست عشق در رسانههای سینمایی مطرح شد، کمتر کسی پیشبینی چنین موفقیتی در گیشه سینمای ایران را برای این فیلم متصور میشد.
مست عشق، در اولین روز فروش رکورد بالاترین فروش روز اول سینمای ایران را شکست. پیش از این، بالاترین فروش روز اول سینما در روز تعطیل 2 میلیارد و 300 میلیون تومان بود و در روز غیر تعطیل یک میلیارد و 300 میلیون تومان. اما روایت زیبای شمس و مولانا در اولین روز اکرانش که در یک روز غیر تعطیل رخ داد، این دو رکورد را یکجا شکست و به عدد اعجاب انگیز و بی سابقه 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در روز اول اکران رسید.
مست عشق در حالی توانست با 50 هزار مخاطب در روز نخست به این رکورد برسد که پیش از این، تنها فیلمهای کمدی توان صدر نشینی داشتند و حتی نزدیک شدن به این اعداد برای فیلمهای غیرکمدی بیشتر شبیه رویا بود.
در حالیکه از اوایل اسفندماه سال گذشته، شایعات پراکنده درباره اکران نوروزی این فیلم در محافل سینمایی مطرح می شد، به یکباره و به دلایل نامشخص (و البته مشخص!) از گردونه اکران نوروز کنار رفت و زمزمه این شایعات از اکران نوروز به اکران عید فطر تبدیل شد. اما عدم اکران این فیلم در عید فطر باز هم بر حواشی نه چندان کم این فیلم افزود تا آنکه عوامل تولید فیلم با رونمایی از موسیقی تیتراژ فیلم با صدای علیرضا قربانی خبر از اکران فیلم در هفته پس از عید فطر دادند اما این خبر نیز نقطه پایان حواشی تمام نشدنی این فیلم نبود چراکه در فاصله یک روز تا شروع اکران، روابط عمومی فیلم خبر از تعویق اکران فیلم به دلایل فنی و آماده نبودن فیلم داد که همین موضوع با توجه به زمان طولانی تولید فیلم، بر حواشی آن بیش از پیش افزود و گمانهزنیهای درخصوص فشار سازمان سینمایی برای انجام اصلاحات در فیلم و مقاومت گروه سازنده در مقابل این درخواست را رقم زد.
به هر روی این فیلم پس از یک هفته تأخیر اعلام شده از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در حالی وارد گردونه رقابت اکران شد که دو فیلم کمدی پر قدرت همچون سالهای اخیر سینمای ایران در این عرصه در حال یکهتازی بودند و کمتر کسی شانسی برای مست عشق در رقابت با این کمدیها قائل بود؛ تمساح خونی که به تازگی رکورد رسیدن به فروش یک میلیارد تومان در ۴۰ روز را از آن خود کرده بود و سال گربه که در اولین هفته اکران خود رکورد فروش اولین روز، سه روز اول و هفته اول فیلمهای سینمایی را بدست آورده بود.
اما پیشفروش پانصد میلیون تومانی در اولین روز آغاز پیش فروش و در فاصله سه روز مانده تا شروع اکران فیلم، زنگ خطری جدی برای فیلمهای رقیب بود که این بار با حریفی دست و پا بسته رو به رو نخواهند بود.
استقبال از پیش فروش فیلم چنان زیاد بود که بسیاری از سینماهای کشور از بامداد روز چهارشنبه، اکران فیلم را با سانسهای فوقالعاده آغاز کردند. اتفاقی که سالها بود برای فیلمهای غیر کمدی در سینمای ایران تبدیل به رویا و آرزو شده بود.
مست عشق در زمان انتشار این گزارش، فروش 28 میلیارد تومان در فاصله تنها ۵ روز از شروع اکران را پشت سر گذاشته و تمامی رکوردهای سینمایی را از آن خود کرده است.
استقبال بسیار زیاد مخاطبان از فیلم، سالنهای پر از تماشاگر در تمامی سانسها از سانسهای اصطلاحاً مرده ساعت ۱۳ و ۱۵ عصر تا سانسهای فوقالعادهی بعد از نیمه شب، همگی نشان از علاقه بینندگان و به دست گرفتن نبض مخاطب توسط این فیلم دارد. موضوعی که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران توسط یک فیلم آن هم با حال و هوای عشق و حول زندگی شاعران و اسطوره های ادبی ایران زمین شکل گرفته است.
تشویقهای مردم در انتهای فیلم در سالنهای سینما، همخوانی ترانه علیرضا قربانی با شروع تیتراژ پایان فیلم در سالنها، تقاضای بلیت برای نشستن بر روی زمین در حالی که ظرفیت سالنها تکمیل شده است و به اشتراک گذاشتن لحظاتی از فیلم با دیالوگهای شمس و مولانا در این فیلم در شبکههای اجتماعی توسط مخاطبان، همه و همه در حالی رخ میدهد که این اتفاقات را تنها و تنها در ایام رونق و شکوه جشنواره فیلم فجر سالهای دور شاهد بودیم.
از سوی دیگر اقبال منتقدان و اهالی سینما نسبت به این فیلم نیز در نوع خود جالب توجه و حائز اهمیت است. گویی برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، گروهی دست به تولید فیلمی زدهاند که توانسته توجه همزمان مخاطبان عام و منتقدان خاصاندیش و نکتهسنج سینما را جلب نموده و در یک نقطه مشترک به هم برساند؛ اینکه با فیلمی خاص، با قصهای جذاب و روایتی پر کشش همراه با تولید و پروداکشن قابل قبول مواجه هستیم.
بدون شک دستیابی به چنین ترکیبی از رضایت قاطبه مخاطبان در این فیلم میتواند، راهنمای سایر تهیهکنندگان و کاگردانان سینمای ایران برای تولید بیشتر آثاری از این دست و در نهایت، نیل به هدف اعتلای سینمای ایران باشد و در حالی که در سالهای اخیر، نگاه تجاری حرف نخست را در سینمای ایران زده و تفکر سنتی بر این اعتقاد بوده است که تنها فیلم های طنز قابلیت اقبال عمومی را دارد، مست عشق میتواند مسیر جدیدی را در تاریخ سینمای ایران باز نماید.
ادبیات کهن پارسی، سرشار از قصه های جذابی است که با بروز و ظهور پدیده هایی همچون مست عشق، فضای سرمایه گذاری برای تولید بیشتر آثاری از این دست که به نوعی ادای دین به فرهنگ و ادب و تاریخ و تمدن ایران و اعتلای آن است را بیش از پیش تسهیل خواهد نمود و البته باید این نکته را نیز بپذیریم که اقبال عمومی مخاطبان به آثار کهن ایرانی از جمله حکایت مولانا و شمس در مست عشق یک پیام روشن دارد و آن هم تغییر ذائقه مخاطب است.
اگرچه شاید برای پیشبینی سقف فروش مست عشق و حد نهایی اقبال مخاطبان به این فیلم کمی زود باشد، اما مسیر پیشرو و میزان فروش این فیلم تا این لحظه، نشان از تداوم این اشتیاق مردم نسبت به فیلم و شکلگیری عصر جدیدی در سینمایی ایران دارد که در آن عمق و اندیشه آثار سینمایی حرف اول را خواهد زد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: برای تماشای بازیگران ترکیهای یا قصۀ شمس و مولانا؟ «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست هستی تا سرمستی؛ به بهانه فیلم «مست عشق»